Всички обичаме да се смеем. Когато се смеем ние сме щастливи
и с изключен ум. Механиката зад повечето форми на хумор е, че обикновено са
представени две противоположни гледни точки, а смях предизвиква трета, скрита
от нас перспектива.
Това добре може да се илюстрира с този виц: В някои хора живее Дяволът, в други - Бог, а в трети живеят глисти.
Това добре може да се илюстрира с този виц: В някои хора живее Дяволът, в други - Бог, а в трети живеят глисти.
Именно третата перспектива предизвиква смях. Защото е
масово срещана, част от консенсуалната реалност, третата перспектива е масовата
(и скритата - повечето глисти не излизат навън:)).
Друг пример:
Зографът рисува по тавана на църквата, влиза отчето и
крещи:
- Ти защо рисуваш всички ангели с маратонки? Къде си
виждал ангели с маратонки?
Зографът отговаря:
- А ти къде си виждал ангели без маратонки?
Масовата перспектива тук е че ангелите
не могат да се видят.
И в двата примера Умът изключва за малко, но не защото
е изумен от това че не може да разбере нещо, а защото разбира че е прав. Става
препотвърждаване на консенсуалната реалност и изключване на другите варианти
като възможни. Затова и масовите събирания около маса са именно това -
преизбиране на едно и също нещо. Това е и функцията на повечето комедии -
препотвърждаване на консенсуалната реалност. Затова и ги наричат семейни филми.
От тази гледна точка хуморът може да се разгледа като
противоположност на дзен сентенциите, макар че дзен може и да се съдържа в
хуморът и обратното - например ангели с маратонки. При дзен умът изключва
защото не може да разбере смисълът зад тях.
Ще илюстрирам това с пример от Старгейт SG-1, сезон 5,
серия 21. Зад поредността на серията има и друг смисъл - в големите аркани на
Таро, последният е „Светът”, показващ края на един цикъл и цялостното
възприемане на реалността и е под № 21, д-р Джаксън въплъщава архетипа зад
„Върховния жрец” - № 5 в големите аркани, а именно опазване на догмите в
консенсуалната реалност. В серията д-р Джаксън се „възнася”- оставяйки всички
догми и дефиниции, характерни за „Върховния жрец” и преминава в архетипа зад
„Светът”. И самият пример, който започва точно на 22.00 (11 00 11, или 101 101)
минута от серията:
Др.
Джаксън:
-
Кажи ми какво да правя
Ома
Десала:
- Много
пътища водят до Великата пътека.Само искащият може да ги открие.
-
Добре. Ами, аз искам. Така че, да вървим. Тоест, знаеш, прави си своето. Просвети
ме.
-
Реката не казва лъжи, макар че стоящият на брега, непочтен човек ги чува.
И
реакцията на неразбиране на д-р Джаксън:
-
Не мислех, че ще е толкова лесно.
Следващия кадър показва бинтованото тяло на д-р
Джаксън, символично показвайки ни че не е интегрирал дзен-а.
Разбирането на сентенцията е че реалността е неутрална
по принцип (реката не казва лъжи), хората наливат смисъл в нея фрагментирайки
я/излизайки от естествения поток (стоящия на брега), като смисълът се налива от
Ума (ги чува), който изкривява самия поток (непочтен човек). Това естествено е
описание направено през Ума, самата интеграция на сентенцията не може да се
опише, тя трябва да се преживее. Точно това не успява да направи д-р Джаксън в
тази сцена. Чак накрая той вече е пуснал
своите очаквания, демонстрирано в този диалог:
Полковник
О’Нийл:
-
Къде отиваш?
Д-р
Джаксън:
-
Не знам.
Не позволявайте живота ви да се управлява от Ума.
Живота е интересен не когато знаеш къде отиваш, а когато не знаеш. И когато си
пуснал ВСИЧКИ очаквания се реализира най-подходящия за теб вариант, който те
оставя изумен.
Няма коментари:
Не е разрешено публикуването на нови коментари.