Човекът във Високия замък - разкрити перспективи и възможности на Съзнанието




Това е един сериал по книгата на Филип К. Дик, който надгражда идеята в пъти. Тук не може да се пропусне уникалното интервю на автора, разкриващ в него съществуването на множество реалности. Според друга интерпретация, в интервюто той разкрива съществуването на Симулирана реалност. Според мен той прави и двете. Направих си труда да го преведа:



 Преди да разкрия есенцията на сериала и книгата ще цитирам едно интервю с Филип К. Дик. В него Филип казва че написването и е било невъзможно без използването на И-Цзин - Книгата на промените. Ето и линк, защото интервюто си струва да се прочете цялото: https://philipdick.com/literary-criticism/frank-views-archive/vertex-interview-with-philip-k-dick/ .

В него Филип отговаря на въпроса „Използвахте ли И-Цзин за да напишете някоя от вашите творби?” И отговора му е „Само веднъж. Използвах я при написването на „Човекът във високия замък”, защото някои от героите я използваха. Във всички случаи когато те задаваха въпрос на Книгата, аз хвърлях монети и получавах хексаграмите-отговори на техните въпроси. Това зададе основната посока на книгата...”

Може да се каже че „Човекът във високия замък” е написана от И-Цзин...

Всъщност централната идея в книгата, а и във филма, отвъд очевидната с паралелните реалности, е съчетаването на западната и източната концепции за време - това е основната  разлика между двата светогледа. Докато в западното разбиране за време се акцентира върху неговата линейност и измеримост, то източното заляга на концепцията за синхроничност и цялостност - всяка една част от цялото влияе на всяка негова друга част, което е и същността и причината И-Цзин да работи.

В сериала са разкрити и три типа хора (отново три в едно), населяващи реалността. Първия тип е обикновения човек, възприемащ само една реалност. Това е огромната част от населението. Втората група са т.н. „пътешественици” - те физически могат да прескачат от реалност в реалност - сестрата на Джулиана, Труди, Тагоми, Котомиши... Третия тип са хората, които имат спомени за повече от една реалност - това е Джулиана, която в края на сезона обединява и трите типа в едно. Всъщност, имането на спомени за повече от една реалност е основата на Мандела ефекта.

Във връзка с този нашумял миналата година ефект е интересно да се спомене и т.н. „residual evidence” (а Филип говори за остатъчни спомени). Това са материални предмети, които са успели да преминат от едната в другата реалност. И това става най-често в изкуството, поради личното усилие и чистата страст на дадено Съзнание - ето например запазилата се реплика на Дарт Вейдър към Люк Скайуокър - https://www.youtube.com/watch?v=RlX-En9xwLM, използвана като озвучаване на коледна фигурка за украса на елхата. Абсолютно същото може да се каже и за т.н. „ out of place artifacts (OOPA)”  - в по-голямата си част те са от други реалности, и тъй като реалностите не е задължително да са в паралелно на нашето време, намираме зъбчати колела на милиони години. Някои от тези OOPA са от нашата „базова” реалност и е много трудно да различиш едните от другите, поради пренаписването на историята (което е основна тема в трети сезон на „Човекът от високия замък” - това е Година Нула). С други думи, в повечето случаи това са изпаднали от тесерактните коридори предмети.

Как става прескачането от реалност в реалност? Тук си струва да се спомене края на втора серия на трети сезон, в който Труди напуска текущата реалност. И хексаграма № 40 „Освобождение”, променяща се в хексаграма № 56 „Странствие”. Когато двете сестри се освободят една от друга, тоест премахне се привързаността им една към друга, ще остане само любовта помежду им. Именно тогава се активира и междуреалностното преместване на Труди (хексаграма № 56) - когато няма привързване. А това става и в медитативно състояние на Съзнанието.

Механизма на преживяванията които имам, всъщност обобщават трите типа в едно. Много често имам спомени за други съществуващи реалности, които са несъвместими с „настоящата”, а от време на време имам преживявания в други реалности, посредством телата на хората, които вече са там, и тук става дума за седмици и месеци в другата реалност. Но не мога да го правя волево и целево. Знам обаче как може това прескачане да се предотврати, когато ви дойде много „нанагорно”...

Всъщност това е почти същото, което агент Смит може да прави. Или същото, което героите от сериала Sense8 правят помежду си. С разликата, че докато в паралелната реалност минават месеци, тук е „изтекъл” само един миг. От втора гледна точка, тази от която ние сами създаваме времето, при тези случки създаваме време не в тази реалност, а в друга такава. Ако вземем трета гледна точка - тази на всеобща компютърна симулация от типа на „Матрицата” в която пребиваваме, то тогава времето тук и в паралелната реалност трябва да тече със същата скорост, а в „базовата”, „истинската” реалност (например в цилиндри както в „Матрицата”), да е изминал само миг. Сън в съня - точно както във филма „Inception” и с различна компресия на времето. Напълно възможно е да се случват едновременно и трите варианта.

Трябва да се отбележи и нещо много важно - някои от паралелните реалности в сериала са всъщност бъдещето на „базовата” реалност. Именно оттам идват филмите на Човека във високия замък, а пътешествениците идват И от бъдещето на „базовата реалност”. Оттам разбират за назряващата война между Германия и Япония и успяват да я предотвратят с цената на живота на бащата на Джулиана. Всъщност в сериала е разкрито еквивалентността на пътуването във времето и пътуването между паралелните реалности - това е едно и също нещо. А промяната в събитията в „базовата” за героите реалност създава друга, паралелна на нея реалност. Всъщност тази паралелна на базовата реалност вече съществува, просто всички герои едновременно се преместват в нея. Пътуване между тесерактните коридори, което всички сме извършвали нееднократно, повечето обаче нямат спомен за това...

Засега физическо прехвърляне между реалности не съм изпитвал, но случката с този човек (потърсете The Man From Taured, подобна случка е напълно възможна, дори и точно тази да не е истинска/неистинска), доказва че и това е възможно. В края на трети сезон на сериала се акцентира върху това, че физическо преместване е възможно само ако в целевата реалност твоята версия е мъртва. Признавам че има много резон в това твърдение, защото ако има твоя версия там е много по лесно да се прехвърли само твоето Съзнание. Няма нужда от физическо присъствие защото есенцията е Съзнанието а телата се сменят като дрехи (както героите от сериала Altered carbon).

Тук е хубаво да разберете как всеки наш избор (на база на нашите желания) сътворява нова реалност (прехвърляме се в друга, вече съществуваща реалност) и да я съчетаете със Символа на Лабиринта, за да придобиете поне някаква представа за мащаба и многопластовостта на това, което преживяваме заедно. Ако добавите Лабиринт с огледални стени и спомени от няколко реалности едновременно, вече сте много близо до основната идея на човешкото преживяване. Или близко до лудницата, което всъщност е едно и също нещо - вие вече сте в Лудницата/Играта :)).
А може би всички сме герои във филма Alien intruder. В него героите са на космическо пътешествие и за да убият времето всички те са във виртуална реалност, която всеки от тях е написал сам. Проблемите почват когато в техните виртуални реалности се настанява извънземен вирус и изкривява дизайна им. Това метафорично е доста близо до положението тук.


Прескачането/сътворяването между/на реалности е прекрасно показано в сериала „Човекът във високия замък”. В края на втори сезон запазването на живота на подлеца Смит доведе до предотвратяването на ядрена война между Германия и Япония и спаси живота на милиони. Сътвори се нова реалност, в която те са живи. В края на трети сезон разбираме за опитите на нацистите да превземат всички възможни реалности и как те са обречени на провал, защото в тях няма физическо място за две части на едно и също Съзнание.

И всъщност какво е това заглавие - „Човекът във високия замък”? Феновете все питат „Кой е човекът?, „Къде е замъкът?”. Интересния въпрос всъщност е „Защо замъка е висок?” Защото в него живее Човекът, който със своето Съзнание придобива по обширен поглед върху реалностите, които изследваме. Човекът съчетал в едно етичното и практичното, Човекът, който принуден да избира между етичното и практичното, избира етичното, Човекът избрал Смъртта (а всъщност друга паралелна реалност), когато е разбрал че не е възможна Свобода в тази. А как човека е разбрал всички тези неща? Отговора е в заглавието на английски „The man IN the high castle” - като вътрепребивава, когато е в Ин режим. И в края на трети сезон виждаме как Джулиана, потъвайки в себе си (със затворени очи, в Тъмнина) се прехвърля в друга паралелна реалност.
 Прехвърлянето между реалности и спомени за паралелни реалности не е нещо уникално. Както казва Филип в клипчето "Но аз подозирам че моето преживяване не е уникално. Уникално е дотолкова, доколкото се осмелявам да говоря за него." Вече не само той говори за това...





Няма коментари: