Отдавна бях
решил да пиша за този филм, но досега все нещо ми убягваше. Едва сега се прояви
по-холистична гледна точка към произведението, която мога да представя.
Ще започна със
самото заглавие. Защо филма се казва Ink (в превод мастило)? Това е името на главния герой. Това е
първоначално заложената метафора, че самите ние пишем живота си (това е и
основната функция на мастилото) и сме способни да го пренапишем във всеки един
момент. Годината на излизане е 2009-та, което е II 00 9, или 1001 9. За цифрата 9 съм
писал в предходна статия. А какво представлява числото 1001?
1001=101
hundred and one може да е 101
hundred and one може да е и 100 and 1 = 1001.
А числото 101 означава
общуване one on one. Това може да се представи като активирана 11. Портал към
„по-висши” смисли. Мастило общува със Джон, сътворявайки самия Cебе си и Реалността.
Във филма са
представени две основни паралелни реалности.
Първата е реалността,
в която жената на Джон умира, родителските му права са отнети и той отдава
цялата си енергия на работата си. Когато той бива помолен от дядото на дъщеря
си да я посети в болницата той отказва, неспособен да прости грешките на нейния
попечител и дъщеря му умира в болницата. След това Джон започва да пие,
измъчван от срама и вината си и накрая се самоубива, като се превръща в
Мастилото след Смъртта си. Тогава Мастило отвлича душата на дъщеря си (без да я
разпознае), като по този начин предизвиква смъртта и в миналото на тази
реалност.
И тук се
появява самия избор, който е способен да сътворява реалности - дали да посети
дъщеря си в болницата, прегръщайки своя срам и вина или да не го направи,
направляван от гордостта си. Прошка или съдене, като и прошката и съденето е
спрямо самия него. Съденето създава първата паралелна реалност.
Тук и Тъмните
инкубуси и Светлите разказвачи на истории и Балансирания пътеоткривател са метафора
за неговия вътрешен свят (а може да се интерпретира и като неговия грозд от
инкарнации), които сътворява една или/и друга реалност. Във Втората паралелна
реалност, която Джон сътворява, на Път от работа, ядосан от посещението на
Дядото на Ема, той претърпява автомобилна катастрофа. Тя го отвежда в
болницата, в която лежи дъщеря му. Там той намира сили да прости на попечителя
на Ема, прегръща срама и вината си и посещава дъщеря си. Точно проявата на тези
качества сътворяват реалност, в която Ема е жива и е щастлива заедно с баща си.
И двете реалности
са сътворени от Мастило, самоубилия се Джон и същевременно Джон създава Мастило.
Подобен похват е използван и във филма „Predestination” - http://www.parallelreality-bg.com/analizi/kratkianalizi/527-alegorii-za-prirodata-na-iztochnika-v-predestination.html
.
По този начин
е показано как реалностите се сътворяват в по-високите плътности и как се
преливат/сътворяват една в/от друга. Тук е показано и как от страданието се
ражда щастие, как от Смъртта се ражда Живот и обратното.
Отделно от
представеното до момента, музиката към филма представя много добре два от
основните архетипи - Слънцето https://youtu.be/RisCA8h3Syc
и Страшния съд. https://youtu.be/P-dkSdFn2Lc
Основната идея зад „Слънцето” е тази за щастието, а зад „Страшния съд” - за
оценяването/съденето.
Няма коментари:
Не е разрешено публикуването на нови коментари.