Във филма са
преплетени много метафори за същността на Играта, в която участваме. Напоследък
просто не мога да спра да го гледам, разкривайки нови и нови пластове в него. Премиерата
му е на 29 март, което е 11 9 3, а сега сме 2018 година, което е 11/9. И
разбира се, заглавието е анаграма - Player Neo - Ready. „Играч Neo - готов”.
Златното яйце в постера показва че филма съдържа ключове за Реалността, която споделяме.
Златното яйце в постера показва че филма съдържа ключове за Реалността, която споделяме.
Във филма са
описани две Реалности. Първата е „истинската” - тази в която хората са изгубили
всякакви мечти и възможности за развитие. Грубо казано те живеят в бунище,
интегрирано с висока технология, в което „хората престанаха да решават
проблемите и само се опитваха да ги надживеят.”. Това е и Пътя който нашата
„цивилизация” е поела. Втората реалност е много „по-истинска” от първата. В нея
„границите на реалността се определят само от въображението ви. Това е ОАЗИС”.
Основната битка е между потребителите
на Оазис и организацията, стремяща се към налагане на контрол и във виртуалната
реалност - IOI или 101. И обикновените членове на тази организация се наричат
„шестици”. Това е метафора за хората, потънали в дебрите на Ума и за т.н.
„Органични портали” или ОП-ове. Те са
част от групова душа и се инкарнират тук за да поддържат системата и да я
управляват поради техния брой. Всъщност демокрацията е ОПкрация, а като добавим
и ниския интелект на Оп-овете се получава Идиотокрация. ОП-овете във филма се
делят на две - едните са избрали доброволно тази работа, а другите са затворени
насилствено, поради натрупване на дългове - метафора за индивидуалните
съзнания, поддържащи системата. Интересно е, че и в Оазис, и в Реалността
действат едни и същи виртуални пари. С тях могат да се купуват умения в Оазис и
съвсем реални неща чрез опцията „Доставка в Реалността”. Това е Пътят по който
сме тръгнали чрез т.н. „биткойн”.
Темата за Освобождението е основната
във филма. Тя е изразена в три основни ключа (Всъщност са четири, но четвъртия
е 3 в 1 - обединяване на трите ключа в един).
Първия ключ е умението да се движиш
назад, което е всъщност метафората изразена от Слава Севрюкова „Бъдете в този
свят, но не от този свят”. Това всъщност е Разбирането че следването на
правилата на Системата не води до никъде, освен до повтарянето на едно и също
нещо, а именно нейното поддържане и претворяване. Затова и играчите не могат да
се сдобият с първия ключ. За да придобиеш свободата си трябва да нарушиш
правилата, да се движиш в точно обратната посока, на 180 градуса (180=1+8+0=9).
В първия ключ се съдържа и допълнителен
пласт. Пърсивал печели играта като се отказва от конкуренцията с другите
участници. Това е отказ от системата, при която за да спечели един, друг трябва
да загуби. Виждаме това и визуално - когато някоя кола е блъсната, Пърсивал
прибира парите на играча. След като дава назаден, Пърсивал почва да разбира
незрялостта на тази система, имайки възможност да я погледне „отгоре” (всъщност
отдолу). Там той вижда и цялата механика на Платформата и как действа тя.
Втория ключ е „Създател, който мрази
творението си. Скрит ключ, неосъществен скок. Върни се по стъпките си, избягай
от миналото си, и нефритения ключ накрая ще е твой.”. Това символизира
освобождаването от незрели мисловни модели и поправяне на стари грешки
следствия от тях. Решаване на проблем от различно ниво, от което е създаден.
И тук има повече от един пласт. Ключът
се печели чрез покана за танц на Кира - несподелената любов на Халидей. Танцът
е символично представяне на хармоничното сливане на Ин с Ян. Зомбитата са
символ на живите мъртви - съвременното общество и неговите изкривени норми.
Танцът между зомбитата символизира празните действия, извършвани ежедневно от
неосъзналите се хора. (Между другото ако се вписваш идеално в днешното
общество, това НЕ Е признак за психично здраве:). Да намериш истински човек
(Кира е символа на такъв) е изключителна рядкост. Затова и тя не трябва да се
изпуска и Кира отговаря на поканата за танц със „Знаеш ли колко дълго чаках да
ме поканиш?”
Тук си заслужава да се разгледа и
най-големия позьор във филма - Ай Рок. Той е представител на онзи слой от
обществото, който си мисли че притежава истински знания и постоянно парадира с
тях. Това всъщност са тайните общества. Те крият истинската информация с която
са се сдобили (обикновено насилствено) от останалите хора. Това е представено с
т.н. The Orb of Osuvox. В книгата, за разлика от филма, тя действа само докато
се държи от магьосник от най-високото 99-то ниво. Тя се ползва за да пречи на
всички останали играчи да получат възможност да спечелят играта. Тази концепция
е представена и в библията - фарисеите, които не влизат в небесното царство и пречат
на останалите да влязат. Чрез Ай Рок е показано и разочарованието на тези
участници, които са следвали правилата - „Чакай, мислех, че блъфираш! Така ще
умрем всички, а аз 10 години съм трупал придобивки!”. Това е за хората, смятащи
че материалните блага имат някаква непреходна ценност.
Третия ключ се съдържа в концепцията
„Всеки, който победи... всъщност губи. Важното не е да победиш, а да играеш!
Ключовете са невидими и са скрити в тъмна стая в средата на лабиринт. В
"Приключение" има тайна, която не се открива чрез победа, а чрез
лутане в тъмна стая... докато не стигнеш до невидимата точка. Лесно е, ако
знаеш какво правиш. Връщате точката на основния екран и тогава откривате
първото Великденско яйце, скрито във видео игра. Името на Създателя й.".
Това разбира се е препратка към лабиринта от първи сезон на Westworld, където
лабиринта е репрезентация на собственото ни съзнание. А създатели на Играта сме
самите ние.
Придобиване на пълен контрол над
Системата означава възможността за нейното унищожаване. Това е и наградата на
Уейд - контрол над Бутона, изключващ и изтриващ Оазис. Същата идея е показана и
в края на първа серия от трилогията „Матрицата”, където Нео срина Матрицата.
Това е показано с надписа "System failure" и замръзването на времето.
Това означава че буквално при краш на системата умират всички, които са били
включени в нея и я поддържат. Оцеляват само тези, които не са в нея или са
способни да излязят от нея. От тази гледна точка втора и трета серия се
развиват в паралелната реалност, в която Нео не е разрушил системата, направил
е друг избор.
Пълния контрол занулява изцяло
системата и прави невъзможно нейното пресъздаване. Частичния контрол, който и
сегашните „Управляващи” прилагат, във филма е представен чрез Катаклистът,
който дава възможност за избиване на всички аватари в Оазис. Това наподобява и
настоящата ситуация и заплахата от трета световна война. Тя всъщност няма да
разруши Платформата, само ще заличи настоящите участници.
Четвъртия ключ (четворката означава
интегриране на три в едно) към придобиването на пълен контрол е отказът от
контрол. Пускането на всичко старо за да може да навлезе новото, което е и
основната идея зад Смъртта. Пълната чаша не може да се напълни... Това е
показано, когато Уейд отказва да подпише договорът за едноличното владение над
Оазис. Разбира се символът на придобиване на пълен контрол е златно яйце в
Оазис и златна светлина в Реалността.
След
придобиването на контрол в Оазис стават три важни промени. Първата е
назначаването на един от двамата Създатели на Оазис за съветник. Всъщност
създатели на Играта са трима. Първия е Халидей, който успява да прехвърли
Съзнанието си в нея след физическата си смърт, втория е Ог, който има ключова
роля в победата на Уейд и третия създател е обикновения потребител, разгръщащ
своето Въображение/себе си.
Второто решение е
елиминиране на IOI от участие в Играта, символизиращо отстраняване на
елементите, стремящи се към контрол, защото те са несъвместими със Свободата на
въображението.
И третото решение е
метафората за това че Оазис е затворен във вторник(2) и четвъртък(4) - 24 или
42. Смисъла е в това че каквото и да си научил във виртуалната реалност е
необходимо да се приложи и в Реалността и обратното (As above, so below).
Трябва да слееш двете в едно. А като добавим и субекта, който ги преживява се
получава метафората за 3 в 1. Това е и основната концепция развита във филма.
Една друга гледна
точка към филма може да се формулира по следния начин - Попкултурата съдържа
ключовете за завършване на Играта. Филма съдържа препратки към много култови
филми/анимации и електронни игри. Такъв пример е „Завръщане в бъдещето”, на
което Пърсивал е голям фен - той кара прословутия Делориан и си закупува „Кубът
на Земекис”. Главния герой е с най-големи познания за попкултурата, което и му
помага да спечели. Това е вече разгледано от този изследовател: https://www.parallelreality-bg.com/analizi/podrobnianalizi/577-from-predictive-programming-to-synchromysticism.html
И един финален щрих
- филма е символ на това как можем да се учим от грешките на другите, без да ги
извършваме сами. Точнто това прави Пърсивал, изучил в детайли живота на
Халидей. Той споделя контрола на Оазис с най-добрите си приятели и не чака
втори шанс за да бъде с жената, която обича, за разлика от Създателя на играта.
Всички тези идеи и метафори поставят това произведение на изкуството наравно с
„Матрицата”.
Единственото
откровено програмиране във филма е последната му реплика. - Reality is the only
thing, that's real. След толкова много ключове Холивуд не може да пропусне
възможността да обърка зрителите, втълпявайки им че 3Д реалността е
единственото реално нещо. Всичко е реално! И как може нещо да е нереално, щом
ни помага да израстваме!
Няма коментари:
Не е разрешено публикуването на нови коментари.