В тази статия
ще разгледам различните Quest-ове
във филма и на какво са символ те. Думите
Quest и question са с общ корен,
който означава търсене. Във всеки въпрос се съдържа търсене. Във филма
основното търсене се завихря около златното яйце на Халидей.
И съответно, за да се премине всяко ниво е необходимо играчът да отговори на дадени въпроси по същия начин, както би отговорил Халидей. Както пише този изследовател: https://www.parallelreality-bg.com/analizi/kratkianalizi/606-2018-05-24-10-39-37.html „търсенето на Нео и неговото издирване са две тясно свързани концепции”. Всъщност Търсенето на Нео и търсенето На Нео са едно и също нещо - дори на български език между двата израза няма граматическа разлика.
И съответно, за да се премине всяко ниво е необходимо играчът да отговори на дадени въпроси по същия начин, както би отговорил Халидей. Както пише този изследовател: https://www.parallelreality-bg.com/analizi/kratkianalizi/606-2018-05-24-10-39-37.html „търсенето на Нео и неговото издирване са две тясно свързани концепции”. Всъщност Търсенето на Нео и търсенето На Нео са едно и също нещо - дори на български език между двата израза няма граматическа разлика.
В допълнение
на това ще добавя и концепцията за намирането. Започваш да бъдеш издирван едва
след като намериш нещо ценно. По същия начин издирването на Уейд започва чак
след като той спечели първия ключ. А издирването на Нео започна чак когато
агентите разбраха за неговата ценност. Пърсивал беше намерен от IOI, защото издаде истинската
си самоличност на Артемида. Обаче ако той не беше направил това тя нямаше да му
помогне в последствие. Тоест, за да постигнеш успех в едно търсене е необходимо
да позволиш да бъдеш намерен. Това едновременно се обръща срещу теб и ти
помага. Същото е показано и в „Матрицата”, а може да се види и в реалния живот.
В Оазис съществуват
и много разнообразни Quest-ове,
като два от тях са сдобиването с The orb of Osouvox и битката за Gregarious 120. Това са
артефакти, даващи на притежателя им специални сили в Оазис. По аналогичен начин
много хора извършват подобни Търсения и в Реалността, която споделяме. Такива
са търсенето на високоплатена работа, търсенето на партньор в живота, търсенето
на удоволствия и т.н.т. Паралела между представеното във филма и живота е пряк.
И при двете след придобиването на специалното нещо, което сме търсили започваме
ново търсене, което ще ни направи още по-специални. Прилага се принципа
„колкото повече, толкова повече”.
В процеса на
придобиването на артефактите аватарите се избиват един друг и си крадат
монетите. В реалния живот монетите от Оазис са също платежно средство и
изгубването на битка води дори до опити за самоубийство (демонстрирано от
японския скачач от прозорци). И за какво ни са толкова много специални сили? В
„Ready player one”
виждаме за какво след като избухва Катаклистът. В случая той е метафора за
физическата смърт. Тогава всички играчи изгубват това, което са трупали в Оазис
и се налага да почнат отначало. Точно това се случва и в „реалния” живот. Смисъла
на това, за което пиша е разкрит ясно в този диалог от „Облакът Атлас”:
- Кой стовари Катастрофата, ако не Стария Джорджи?
- Правда-истината ли? Предците.
- Т'ва са глупости. Предците носят ума. Те знаят за болести и илачи. Пра'ят чудеса.
Летят из небето.
- Така е. Всичко е вярно. Но у тях има още нещо - глад в
душите им. Глад, по-силен от ума им.
- Глад? За к'во?
- ГЛАД ЗА ПОВЕЧЕ.
Големия Quest - Търсенето на златното
яйце - е символ на вечното търсене на Истината.
Обаче, забележете, Истината на Халоуей, който всъщност е репрезентация
на „свещения път -Халидай = Халоуей
= Holly Way (на последно гледане видях че героя всъщност се казва
Халидей, а бях убеден че е Халоуей, По този начин успях да изведа тази връзка,
което говори че дори грешките не са случайност. А може и да е Мандела ефект... В
резултат на това се наложи да променя името му навсякъде). Това е и пътя, който
води до „Спечелване на играта”, което разгледах в предишната статия. Това обаче
не е Пътя за излизане от Играта, преставен във “Ready player one”.
Във филма има няколко
героя, които не участват в Оазис. Това са Финале - платения от IOI главорез и Мисис Гилмор,
която се появява само в началото на филма, поливайки щастливо цветята си. От
книгата разбираме че Мисис Гилмор е единствения приятел на Уейд извън Оазис. Тези
двама герои са щастливи и перфектни в това, което правят. Те нямат нужда от
Оазис за да реализират потенциала си. Такива са също и Мозъчния тръст на IOI, изследващ поп културата
и живота на Халидей. Накратко тези хора нямат нужда да участват в Оазис - те
могат да постигнат целите си и в Реалността.
Единствения
човек, който напуска Играта във филма е Халидей. Той е притежател и създател на
Оазис и Златното яйце - символ на Завършилия Играта. Парадоксално, той не
напуска Играта, защото е изминал „Свещения път”, а защото НЕ ГО е направил. Халидей
Завършва защото е преодолял Страха си. Както сам казва в края на филма „Страхувах
се през целия си живот. Чак до дена, в който разбрах че живота ми свършва.
Тогава разбрах, че колкото и болезнена и страшна да е реалността, тя също е
мястото, където можеш да получиш свястна храна. Защото Реалността е Реална”.
Той е разбрал важността на Реалността, но без да изпада в крайността на Уейд,
който в края на филма твърди „Реалността е единственото нещо, което е реално”.
Халидей Знае че това не е така, защото той се появява в Оазис не като аватар, а
като завършила земния си път душа, вече осъзнала многообразието на Реалностите,
защото просто вече пребивава в друга такава. Създаването на „Търсенето на
Златното яйце” е последния Quest
на Халидей. В него той всъщност търси и репрезентация на човек, който няма да
допусне същите грешки като него. Сред като е успял да го намери в лицето на
Пърсивал той вече може да продължи по Пътя си към други Реалности. И търсенето
му завършва когато той позволява да бъде намерен и показва истинския си облик
на Уейд. По този начин той намира Себе си.
Има два
основни Пътя на играене на тази дуална Игра - Играеш, като Бъдеш Себи си и
Играеш, като НЕ бъдеш себе си. Пътя да не бъдеш Себе си е пътя който Халидей извървява..
През целия си живот той НЕ Е Себе си, освен когато сътворява Оазис - това
е единственото му Вътрешно творческо действие. А иначе през живота си той НЕ Е
Себе си, той живее в лъжа - предава най-добрия си приятел, страхува се да
целуне жената, която обича и най-вече - страхува се да признае пред себе си, че
е сгрешил. Даже има такава реплика в "Дневниците на Халоуей" - офис
партито - "Не искам да говоря за това" - казва той.
Завършване по
този Път е възможно, когато Осъзнаеш неговата погрешност. Точно това е направил
в последните дни от живота си, но се е страхувал да направи нещо приживе. И
накрая на филма, разкривайки истинския си образ зад своя аватар на Пърсивал,
той всъщност И се преоткрива сам, разбрал и интегрирал своите грешки. Интеграцията
проличава, когато връчва контрола на Оазис на човек, който е стъпил на Пътя да
бъдеш Себе си. Халидей завършва Играта след физическата си смърт.
Ще чакате ли смъртта за да
промените Пътя си? Зависи само от Вас!
Няма коментари:
Не е разрешено публикуването на нови коментари.